+90 216 390 92 43

Sosyal Medyada Biz}

BAĞIŞIKLIĞA BESLENME TAKVİYESİ

Beslenme ve bağışıklık arasında güçlü bir ilişki bulunmaktadır. Beslenme durumu, bağışıklık sisteminin işleyişinde önemli bir rol oynamaktadır. Bağışıklık sistemi ve enfeksiyon üçgeninde diyetin önemi büyüktür. Yapılan doğru beslenme müdahaleleri hem makro hem de mikro besin öğeleri alımı ile immün sistemi iyileştirmede etkilidir. Diyet proteinleri, karbonhidratlar ve yağların yanı sıra mikrobesin (vitaminler ve mineraller) öğeleri bağışıklık hücreleri ile etkileşime girer.

Yetersiz beslenme ve enfeksiyon, dünya çapında bağışıklık yetersizliğinin, mortalite ve morbiditenin yaygın nedenleri arasındadır. Toplumda artan yetersiz beslenme durumları makro ve mikro besin öğesi yetersizliğine sebep olmakta buda immun yetersizlik ile birlikte enfeksiyonel yatkınlığı arttırmaktadır.

İmmün sistem aktif ve devamlı olarak görevini sürdürebilmesi için çeşitli mikrobesin öğelerine gereksinim duymaktadır. Özellikle A, C, D, E, B2, B6 ve B12 vitaminleri, folik asit, demir, selenyum, çinko ve glutamin, arginin, taurin ve kükürt içeren amino asitler gibi çeşitli amino asitler ve n-3 yağ asidinin immün sistemde olumlu etkisi bulunmaktadır.

Bu besin ögelerinin yetersiz alımı bağışıklığın fonksiyonel yapısını etkiler ve bağışıklık tepkilerinde yetersizliklere sebep olabilmektedir.

Vitaminler ve mineraller gibi mikro besin öğeleri hastalıkların önlenmesi ve sağlığın geliştirilmesinde önemli rol oynar.  Vitamin ve mineral yetersizliklerinin kontrolü ve önlenmesinde diyetin geliştirilmesi, gıda takviyesi kullanımı, besin zenginleştirmesi gibi uygulamalar yer alır.

Tüm vitaminler birer antioksidan kabul edilir. Ancak antioksidan etkileri en yaygın olarak bilinen vitaminler C ve E vitaminleridir. Antioksidan vitamin, metabolik oksidasyonu engelleyen ve bağışıklık sistemini güçlendiren vitamindir. Narenciye ürünleri, domates, biber, salatalık ve tüm sebze meyvelerde C vitamini vardır. E vitamini ise en çok soya fasulyesi, marul, maydanoz, zeytinyağı, mısır, taze sebze, yumurta ve ette bulunur.

Gıda takviyeleri, bireyin kişisel diyeti, beslenmesi, sağlığını destekleyip geliştirmek amacı ile kullanılan, aynı zamanda protein, karbonhidrat, su ve mineraller, vitaminler, otlar veya diyetik bitki karışımları gibi besin çeşitlerini bulunduran ürünlerdir.

Yaş ile azalan mikro ve makro besin öğesi alımına bağlı malnütrisyon ve mikrobiyom çeşitliliği ve azalan organ kapasitesi, immün aktivasyonunun azalmasına neden olmaktadır.

Vitamin ve minerallerin gereksiz ve yüksek dozda kullanılmaları ise bireyde toksik etkilere neden olabilmektedir. Bu nedenle vitamin ve mineral içeren preparatların doğru kullanımının sağlanması için ihtiyacı olduğu düşünülen bireylerde, öncelikle beslenme alışkanlığının ve besin kalitesinin düzeltilmesi ve besinlerle vitamin ve mineral alınmasına ağırlık verilmesi büyük önem taşır. Bu şartların sağlanması için bir doktor ve diyetisyenden yardım alınması en doğrusudur.

Bütün vitamin ve mineralleri içeren “mucize” bir besin yoktur. Bu nedenle doğadaki besinleri dengeli ve yeterli biçimde tüketmek gereklidir.

 

 

27 Eylül 2020
41 kez görüntülendi