+90 216 390 92 43

Sosyal Medyada Biz}

ETKİSİ KOCAMAN, MİNİ TOHUM: KETEN

ETKİSİ KOCAMAN, MİNİ TOHUM: KETEN

Son yıllarda sağlıklı bir yaşam sürdürme isteğinin artması ve sağlıklı beslenme bilincinin gelişmesi gibi nedenlerle tüketiciler gıdalardan beslenmenin yanında sağlık açısından faydalar sağlamayı da bekliyorlar.

Fonksiyonel gıdalar, vücudun temel besin öğeleri gereksinimini karşılar ve metabolik fonksiyonları üzerinde ilave faydalar sağlar. Böylelikle hastalıklardan korunmada ve daha sağlıklı bir yaşama ulaşmada katkı sağlayan gıdalar veya gıda bileşenleridir.

Sağlığa faydalı minik tohumlardan ve fonksiyonel gıdalar listesinde Keten Tohumu üst sıralarda yer alır.

Nutrasötik gıda ise fonksiyonel gıdalar ile eş anlamlı olarak kullanılabilmekte. Gıdalardaki vitamin olmayan, yararlı kimyasallar olarak tanımlanan nutrasötiklerden bitkisel kaynaklı olanlarına fitokimyasal adı verilmektedir.

Bitkisel ürünlere dayalı beslenmenin kronik hastalık, özellikle kanser riskini azaltabildiğine dair çok sayıda klinik deneme verileri vardır. Sağlık otoriteleri tahıl, taze sebze ve meyveler bakımından zengin, hayvansal et ve yağ oranının azaltıldığı diyetleri önermektedir.

Keten tohumu bu açıdan incelendiğinde, sağlığa yararlı bileşikler içeren önemli bir bitkisel kaynaktır. α-linolenik asit ve kaliteli protein bakımından zengin olmasının yanı sıra, flavonoid, lignan ve fenolik asitler gibi fitokimyasalların da doğal kaynağı durumundadır.

Amerika Ulusal Kanser Enstitüsü, kanser önleyici gıdalar arasına aldığı ve üzerinde çalışılmasını öngördüğü 6 bitkisel materyalden birisi olarak keten tohumunu belirlemiştir.

Keten tohumu son yıllarda mutfaklara daha çok girer oldu. Çoğu mutfak keten tohumunu zayıflama amacıyla kullanırken veganlar için olmazsa olmaz sağlıklı bileşenler içeren önemli bir bitkisel kaynaktır.

Keten tohumunun besin değeri ve koruyucu etkisi onun kompleks doğasından kaynaklanmaktadır. Keten tohumu, besin değeri olan ve olmayan bileşenler içerir. Bu bileşenlerin, tüketilen doza, zamana ve sıklığa bağlı olarak hem yararlı hem de zararlı etkileri görülebilir. Keten tohumu genel olarak öğütülmemiş (tüm) tohum, öğütülmüş tohum ve keten tohumu yağı şeklinde bulunur.

Keten tohumu % 40-45 yağ, % 20-25 protein, % 28 diyet lifi içermektedir. Keten tohumunun en önemli özelliği yağ bileşenlerinin içinde Omega-3 yağ asitlerini bulundurmasıdır ve içerdiği Omega-3 yağ asit oranı Omega-6 yağ asitlerinin yaklaşık 4-5 katı kadardır.

İçermiş olduğu yağın çoklu doymamış yağ içeriği % 70-71 iken doymuş yağ içeriği ise % 18’dir. Çoklu doymamış yağ asitlerin yarısından fazlasının α-linolenik yağ asitlerinden oluştuğu belirtilmiştir.

(Vücudumuz Omega 3 yağlarını kendi üretemez ve dışarıdan besinlerle alması gerekir.)

Bir yemek kaşığı keten tohumunda (yaklaşık 14 gram) 130 kalori bulunuyor ve 1800 mg bitkisel Omega-3 yağ asidi içeriyor. Bu miktar bir günlük Omega-3 ihtiyacını karşılayacak kadar bitkisel Omega-3 alımı demektir. Aynı zamanda 11% oranında lif ve %7 oranında sağlıklı yağlar, magnezyum,B6 vitamini,bakır, B vitaminleri, manganez, folik asit,  fosfor içerir.

Bir yemek kaşığı keten tohumu yağı (yaklaşık 14 gramdır) 120 kalori bulunuyor ve 8000 mg Omega-3 yağ asidi içeriyor. Fakat keten tohumu yağı ne lif, ne de önemli bir destek olan lignan içermez. Bununla beraber tohuma göre yağında  B6, folik asit, manganez, bakır, magnezyum bulunmaz. İçindeki bitkisel omega 3 ise karaciğerde faydalı omega 3’lere dönüşürken neredeyse yarı yarıya fire veriyor anlamına geliyor.

Keten tohumu yağında Omega 3 daha fazladır. Bu sebeple keten tohumunu, tohumlarıyla ya da öğüterek tüketmenin yağına göre çok daha faydalı olduğu savunuluyor. Yağını ise yemek veya salatalarda alternatif olarak tüketilebilir.

Keten tohumu içerdiği omega-3 yağ asitleri ve sahip olduğu yüksek beslenme özellikleri sayesinde obezite, kalp ve damar rahatsızlıkları, çeşitli kanserler özellikle meme kanseri ve pek çok hastalığa karşı koruyucudur.

Keten tohumu aynı zamanda tiroit üzerine etkisi olduğundan öğütülmüş olanı günde bir tatlı kaşığından daha fazla tüketilmemelidir.

Son yıllarda gıda endüstrisi insan sağlığına pozitif etkileri olan diyet lif, omega, protein, karbonhidrat, aminoasitler, vitaminler, mineral maddelerce zenginleştirilmiş ürünler üretmeye çalışmaktadırlar. Günümüzde doktorlar hastalarına eczanelerden omega yağ asitleri içeren tabletleri tavsiye ediyor.

Keten tohumu bahsettiğimiz üzere doymamış yağ asitlerince zengin bir tohumdur. Sadece keten tohumu değil, beraberinde yeşil yapraklılar, soğan-sarımsak, mantar ve baklagiller yendiği zaman tüketimi de çok keyifli hale gelecektir ve keten tohumu katıldığı ürünlerin sağlığa olan olumlu yönlerini artırmaktadır.

Bu şekilde insanlara doğal yollardan omega yağ asitlerini tükettirilebileceği düşünülmelidir.

Stj. Dyt. Gözde Rümeysa Şallı

Uzm.Dyt Burcu Şen

24 Eylül 2020
41 kez görüntülendi