+90 216 390 92 43

Sosyal Medyada Biz}

TAHILLARIN EN LİFLİ KRALİÇESİ: YULAF

TAHILLARIN EN LİFLİ KRALİÇESİ: YULAF

Diyet lifi, sindirim enzimlerine dirençli gıda bileşenlerinden biridir. Başlıca tahıl, meyve ve sebzelerde bulunmaktadır. Diyet lif; suda çözünen ve suda çözünmeyen olmak üzere iki grup altında incelenmektedir. Diyet lifin son yıllarda giderek önemi artmıştır. Düşük enerji değerine sahiptir ve diyet ürünlerinin temelini oluşturur.
Kalp damar hastaları, diyabet, kolon kanseri, kabızlık, çeşitli bağırsak hastalıkları, şişmanlık, hipertansiyon gibi hastalıklardan korunmak için yüksek posa içeren besinleri tüketmek gerekir. Bunun için tam tahıl ürünleri, kurubaklagil, meyve, sebze gibi bitkisel gıdalar günlük diyete eklenmeli.
LDL (düşük dansiteli lipoprotein) kandaki kolesterolün en büyük kısmını taşır. LDL’nin kanda bulunması gereken normal düzeyi <130 mg/dL ‘dir. 131-159 mg/dL orta derece riskli ve >160 mg/dL yüksek oranda riskli anlamına gelir. LDL kolesterol düzeylerinin yükselmesi damarlarda kolesterol birikmesini artırır ve kalp damar hastalıklarıyla bizi baş başa bırakır.
Yağ metabolizmasında yer alan safra asitleri, karaciğerde kolesterolden sentezlenir. Sindirim sistemindeki işlevini tamamladıktan sonra kan dolaşım sistemi ile yeniden karaciğere döner. Yüksek diyet lifi içeren diyetlerde, safra asitleri lifler tarafından absorbe edilir. Yani geri dönmeyip dışkı ile atılır. Bu kayıp kandaki kolesterolün karaciğerde safra asitlerine dönüştürülmesi ile karşılanır. Böylece serum kolesterol seviyesinde düşme görülür. Diyet lif tüketimin kandaki kolesterol seviyesini %20’den fazla düşürür. Bu nedenle diyet lif tüketimi özellikle kalp-damar hastalıkları riskinin azaltılması açısından büyük önem taşır.
Diyet lifin en iyi kaynaklarından olan yulaf ezmesi ve yulaf kepeği β-glukan olarak isimlendirilen suda çözünür posa içermektedir. Diğer tahıl ürünlerine göre suda çözünemeyen posa değeri daha düşüktür. 100 gr kuru yulaf ezmesi 389 kaloridir. 67 gr karbonhidrat, 8 gr yağ, 14 gram protein içerir. 100 gr kuru yulaf ezmesinde 9,9 gram diyet posası vardır ve bunun 5 gramı suda çözünür posadır. Diğer tahıl ürünlerinin yanında yağ içeriği bir miktar fazladır ve bu yağ poliansatüre yani çoklu doğmamış yağ asidi içerir. Diyette doymuş yağ asitlerinin yerine çoklu doymamış yağların konmasıyla LDL’de düşme sağlanabilir.
Günlük yulaf tüketimine önem vermek, tüketmemiz gereken lif miktarının büyük bir kısmını karşılar. Sağlığımıza olumlu etkileri oldukça fazla olur. Sahip olduğumuz hastalıkların iyileşmesine veya kontrol altına almamızı sağlar. Sayısız faydaları olan yulafa tahılların kraliçesi demek hiç de yanlış olmadı sanki.
Stj. Dyt Gözde Rümeysa Şallı
Uzm Dyt Burcu Şen

21 Eylül 2020
50 kez görüntülendi